2013. március 15., péntek

NIMRÓD




Dr. Endrey Antal: A Nimród-monda háttere

"Középkori krónikáink a magyarság első őseként a legendás Nimródot jelölik meg. Nimród először Kézai Simon, Kun László udvari papja, 1282 körül írt Gesta Hungarorumában lép fel a magyar történetírásban. Kézai elmondja, hogy a vízözön után kétszázegy évvel az óriás Nimród egész nemzetségével hozzáfogott a bábeli torony építéséhez. A nyelvzavar után Evilát földjére költözött, és ott felesége, Enéh két ikerfiút szült neki, HUNORT és MAGYART. Ettől a két fiútól és a szolgálatukban álló vitézektől származtak a hunok és a magyarok. Ezt a történetet több mint húsz középkori magyar krónika megismétli, sőt még egy német krónikás is átvette.

Ki volt Nimród?
Neve már a Bibliában is szerepel, mint Noé legrosszabb fiának, Kámnak egyik leszármazottja. A Biblia első könyve, a Genezis, ezt írja róla: "Nimród volt az első uralkodó a földön. Hatalmas vadász volt az Úr előtt, innen a mondás: "Akárcsak Nimród, hatalmas vadász az Úr előtt". Birodalmához tartozott Bábel, Erek és Akkád, valamennyi Sinár földjén." A Genezist kb. Kr. e. 950-ben írták. Az idézett szöveg arra utal, hogy Nimród már akkor is legendás hírű személy volt, ki már kissé elmosódott a történelem homályában.

A modern történettudomány minden különösebb vizsgálat nélkül "szép mesének" nyilvánította a magyar Nimród-mondát, Kézait pedig azzal vádolta meg, hogy Nimródot egyszerűen csak kölcsönvette az Ószövetségből, hogy a magyarságnak elfogadható bibliai őst szerezzen.

A feltett kölcsönzésnek azonban sok akadálya van. Nimród ugyanis mint Kám leszármazottja szerepel a Bibliában, viszont a keresztény egyházatyák, kiket Kézai jól ismert, a magyarokat és a hunokat egyöntetűen Noé másik fiától, Jáfettől származtatták. Ha tehát Kézai egyszerűen a Bibliából szedte volna Nimródot, az egyház tanítása ellen járt volna el, Kám nemzetségében keresve őst nemzetének. Ezt pedig mint katolikus pap, főként mint a király saját lelkésze, nem tehette meg.

A Biblia arról sem tud, hogy a bábeli tornyot Nimród építette volna. Viszont az araboknak van egy ősrégi mondájuk, hogy a bábeli tornyot Nimród építette, mert meg akarta látni Ábrahám Istenét. Hasonló mondák más népek közt is maradtak fenn Mezopotámiában és a Közel keleten. Ezekről azonban Kézai nem tudhatott. Honnan került tehát ez a motívum krónikájába?

A modern bibliatudomány azt is megállapította, hogy a Genezisben Noé leszármazottaiként szereplő személyek nem egyéneket képviselnek, hanem népeket és országokat, s hogy az ószövetségi zsidók Kám nemzetségébe azokat a népeket sorozták, melyek legveszedelmesebb ellenségeik voltak. Nimród a régi arab legendákban következetesen, mint Ábrahám ellensége szerepel. Minthogy Ábrahámot az arabok éppúgy ősüknek tekintették, mint a zsidók, ez a szembeállítás arra utal, hogy Nimród népe a szemita népeknek igen veszedelmes ellensége lehetett és felettük uralkodott is.

Nimródnak ez az ellenszenves beállítása a későbbi zsidó irodalomban is megmaradt és a korai keresztény egyházatyák is átvették. Így pl. a "Naftali testamentuma" című apokrif zsidó irat az istentelen Nimródról beszél, aki a népeket Isten ellen lázadásra vezette. Szent Izidor szerint Nimród tanította a perzsákat a tűz imádatára, a fekete Kus fia, fedezte fel a csillagászatnak és mágiának gonosz tanait."

A fentiekből kitűnik, hogy Nimród a Kézai korában közkézen forgó egyházi irodalomban egyáltalán nem szerepelt rokonszenves személyként, akit egy tisztességes katolikus pap nemzete számára kívánatos ősnek tekintett volna. Kézai tehát nemcsak a Biblia korában divatos értelmezésével, de egész keresztény műveltségével szállt szembe, amikor a magyarságnak Nimródtól való származását nyíltan megvallotta.

Jellemző, hogy a Képes Krónika szerzője, aki Nagy Lajos korában írt, vitába száll a Nimród-mondával, hangsúlyozva, hogy az ellentétben áll az egyházatyák tanításával, de amikor egy későbbi fejezetben az Árpád-ház családfáját sorolja fel, Álmos vezért maga is Nimród egyenes leszármazottjának tünteti fel. Az Árpád-háznak tehát kellett lenni egy hivatalos családfájának, melynek elején Nimród szerepelt, s ez még bizonyára a honfoglalás korából, a (nyugati) kereszténység felvételét megelőző időkből származott.

Érdekes megjegyezni, hogy egy angol történész, Tawnley-Fullam, már 1911-ben felvetette a gondolatot, hogy a Nimród mondában foglalt magyar hagyomány független a Bibliában foglalt mózesi hagyománytól. Ezt a véleményt a magyar történészek teljesen mellőzték, bár a jónevű Westminster Review-ban jelent meg.

A magyar Nimród-monda elemei tehát arra utalnak, hogy a magyarok még abban az időben kezdték el Nimródot ősüknek vallani, amikor maguk is Mezopotámia vidékén éltek és ott szemita népek felett uralkodtak.

Nimród a zsidó és arab hagyományban
(kivonat TAD SZULC cikkéből)

Habár a biblia nem említi, hogy Ábrahám miért hagyta el születési helyét, a kaldeai Ur városát (Ur of the Chaldees), egy zsidó történet szerint Nimród király jelt látott a csillagokban, jelezvén neki, hogy egy férfi fellázad ellene és pogány vallása ellen. A Nimród által üldözött Ábrahám ezért Haranba menekült, ahol őt Isten először szólította meg...

Sanhurfa* (Délkelet-Törökország) gazdag Ábrahámról szóló legendákkal. Egyik szerint itt született egy barlangban... Egyisten hitéből kifolyólag Ábrahám összetörte az istenek szobrait és a bálványokat. Nimród király, megdühödvén, elrendelte Ábrahám elégetését, de egy hatalmas víztömeg keletkezett és eloltotta a tüzet, az égő gerendák pedig vad halakká változtak, melyek megmentették Ábrahámot.

A következő áhítatot a mohamedán Cengizhan Mutlu írta és adta át a szerzőnek Isztambulban: Nimród királyról szól, aki kitervelte Ábrahám meggyilkolását egyisten hite miatt.

"Himnusz Ábrahám áldásáért"

Színaranyból készült bálvány nem ad reményt és élelmet.
Nimród ezt nem érti meg.
A máglya fája ég, a füst az eget éri
Ibrahimot a tűzbe vetik.
Nem érez fájdalmat, nem jajgat
Mondja: "Az én istenem megment engemet"
A két angyal jól mondta.
A parazsak hamuvá válnak, a szikrák rózsává válnak.

Angol eredeti:

"Hymn to the Blessing of Abraham."
Idol made of pure gold give no hope, no food.
Nimrod doesn't comprehend this.
Wood burns (for the stake), smoke reaches the sky,
Ibrahim is thrown into the fire.
He feels no pain he doesn't groan
He says, "My God will save me." Two angels had said it rightly.
Embers turn into ashes, sparkles turn into roses.")

(Tad Szulc, "Abraham - Journey of Faith", National Geographic, December, 2001)


Nimród a Bibliában
(Károli Gáspár fordítása szerint: Mózes I. könyve 10.8-12)

Khús nemzé Nimródot is; ez kezde hatalmassá lenni a földön. Ez hatalmas vadász vala az Úr előtt, azért mondják: "Hatalmas vadász az Úr előtt, mint Nimród." Az ő birodalmának kezdete volt Bábel, Erekh, Akkád, és Kálnéh a Sineár földén. E földről ment aztán Assiriába, és építé Ninivét, Rekhoboth városát, és Kaláht. És Reszent Ninivé között és Kaláh között: ez az a nagy város.

(Szent Biblia - Szent Írás, magyar nyelvre fordította Károli Gáspár, Brit és Külföldi Bibliatársulat, Budapest, 1948)

Kézai Simon Nimródról
(Kézai Simon Mester Magyar Krónikája (Gesta Hungarorum, 1282)

Első könyv, első fejezet

2./ A Bábel tornyáról.

Minthogy az özönvíz csapása által Noén és három fián kívül minden test elpusztult, végre Semtől, Kámtól és Jáfettől az özönvíz után hetvenkét nemzetség származott: Semtől huszonkettő, Kámtól harminczhárom, Jáfettől pedig tizenhét.

...az özönvíz után a kétszázegyedik esztendőben a Jáfet magvából eredt MENRÓTH ÓRIÁS, Thana fia, minden atyafiaival a múlt veszedelemre gondolva tornyot kezde építeni, hogy ha az özönvíz ismét találna jönni, a toronyba menekülve a bosszúálló ítéletet elkerülhessék. Azonban az isteni titkos akarat végzése, melynek emberi értelem ellent nem bír állni, úgy megváltoztatta és összezavarta nyelvöket, hogy miután rokon rokonát nem érthette, végre különböző tájakra széledének...

3./ Nemrót Persiába költözik. Fiai Hunor és Magor a hunok és magyarok ős atyjai.

Mellőzve tehát az eseményeket, melyek kezdett tárgyunknak színt adnak, vissza kell térnünk Menróth óriásra, ki a nyelvek megkezdődött összezavarodása után Eviláth földére méne, melyet ez időben Persia tartományának neveznek, és ott nejétől Eneth-től két fiat nemze, Hunort tudniillik és Mogort, kiktől a hunok vagy magyarok származtak.

De mivel Menróth óriásnak Enethen kívül mint tudjuk, több neje is volt, kiktől Hunoron és Mogoron kívül több fiakat és leányokat is nemzett; ezen fiai és maradékaik Persia tartományát lakják, termetre és színre hasonlítnak a hunokhoz, csak hogy kissé különböznek a beszédben... (Szabó Károly fordítása)

Az Encyclopaedia Hungarica Nimródról
(Bagossy László szerk., Encyclopaedia Hungarica II,
Hungarian Ethnic Lexicon Foundation, Calgary, 1994)

NIMRÓD - (Kr.e. 2. évezred eleje) Nemrod, Ménrót. - Uralkodásának központja kezdetben Asszíria volt, ahonnét Evilát földjére költözött. A történelmi források szerint hatalmas vadász, aki nagy hadvezéri tehetségével és óriási tekintélyével kora legkimagaslóbb politikai és katonai vezetője volt. Sajátos egyénisége oly mértékben nyomta az emberiség történetére bélyegét, hogy a Szentírás is elismerő hangon emlékezik meg róla. A "pogány" források tanúsága szerint a bábeli toronyépítés megkezdője, a szkíta vallás megalapítója, a szkíták első királya. A magyar krónikákban Ménrót óriás a magyarok ősapja. Ezt a hagyományt őrzi Kézai krónikája, a Zsámboki-kódex, a Thuróczy-krónika és a Tarihi-i Üngürüsz krónikája is.

Szent Sigilbert Antiochia-i püspöknek a keleti nemzetekről írt krónikája szerint Nimród "mintegy 58 esztendővel a Vízözön után ment be Evilát földjére és feleségétől, Enéhtől nemzette Magort és Hunort, tőlük származik a magyarok és a hunok nemzete"."

(Kiss - Lapok, 5. szám, Buenos Aires, 1979)

In English:

There are very few records of the Hungarian ancient history except two myths of the origins, so that they have to be taken as the first reference in order to understand their beginnings through their own oral traditions. These two accounts are the Legend of the White Stag and the Legend of the Turul Hawk. Both of them, surprisingly for an Eurasian people of the steppes, mention characters having Biblical and ancient Mesopotamian names! Unlike other Asian or European myths, that may have some resemblances with the most ancient legends of the Middle East but usually with a completely different nomenclature, the Hungarian accounts keep the original names.
The Legend of the White Stag ascribes the origin of the Hungarians to the merging of three peoples: Huns, Magyars and Alans. Since the Alans, together with the Yazyg and Roxlans are classified as Massagetas in early records and as Sarmatians in later ones, henceforth the terms "Alan", "Yazyg", "Roxlan" and "Massageta" will be mentioned as "Sarmatian" in order to make this essay more intelligible, avoiding synonymous or quasi-synonymous terms (unless specification is required). They are identified with the Moshkhi of the Assyrian chronicles and Meshekh of the Bible. For detailed information on this topic, please see Eurasians and Sarmatians.
This legend starts with Tana, that is undoubtedly the same as the Sumerian Etana of the city of Kish (Kush) and who is equivalent with the Biblical Kush, the father of Nimrod – The Kushan Scythians also had an ancestor called Kush-Tana. The Sumerian Etana was the first mighty one on earth who wanted to visit heaven, and did. This story coincides with the Biblical account concerning Nimrod, though it is feasible that Nimrod set up the construction of the Tower of Bavel on behalf of his father, being coherent with the Babylonian myth in which the founder of Babylon was Bel, the father of Ninus (Nimrud), that was the first king. In the Hungarian account, the son of Tana is Ménrót or Nemere (Nimrod), who had twin sons called Magor and Hunor. Also Nimrud's wife, Anuta/Bau, has similar names in the Hungarian version, Eneth/Boldog-asszony. The Assyrian accounts refer that Nimrud had twin sons, one of whose names was Magor, confirming the Hungarian myth.
The legend says that Hunor and Magor were pursuing a female stag that led them into a foreign land and there she vanished without leaving any trace. The disappointed hunters however, met there two sisters, princesses of the Sarmatians, kidnapped and married them, becoming the forefathers of the Huns and Magyars. The stag is also relevant in Scythian mythology – the role of Scythians will be considered afterwards. It is significant that in the Hungarian legend the sons of Ménrót/Nemere were hunters, and Nimrod in the Bible is described as a "mighty hunter" (Genesis 10:9). His Sumerian name – or better, his title – was Nimb-ur-shag, meaning "Lord of the Panthers", which in Hungarian is translated "Parduc-Uraság", conveying the same meaning of the Hebrew name quoted in the Bible, related with the word "nimra", that means "panther, leopard", combined with the verb "rad", that is "to subdue". Therefore, the first part of the Sumerian name resembles the Hebrew one, but the second component is definitely quite similar to Hungarian. It is relevant that Nimrod had to "subdue" panthers in order to become a "mighty" hunter: this title is often misinterpreted as he being a leopard-hunter – because it was the most dangerous animal in those times – but the actual meaning is another; in fact, the "lord" or "subduer" of the panther, implies that he was able to tame these animals in order to use them as a valuable aid in hunting other wild beasts. Indeed, also the kings and notables of Central Asia (from where the Hungarians departed towards Europe) trained the panthers to employ them in hunting. Panther skin has traditionally been the most precious garment among Hungarian kings and leaders, recalling the very fashion in which Nimrod himself was portrayed.
The historian Yosef ben-Gorion ha-Kohen, also known as Yosippon, thought that Ménrót was to be identified with the first Egyptian king Menes, later merged with the Mesopotamian Nimrod, and his wife Eneth with the Egyptian female
deity Neith.
Ásatások, Ázsiában Forrás:szkitahun 

Nimród legendáját, majd mindenki ismeri a geszták alapján, amelyet a magyarfób MTA mesének tart mondván hamisítottak eleink egy Ősatyát!
Most azonban, ahogy az történni szokott a véletlen segít tisztábban látni.
Törökországban a Tigris folyó partján Diyarbakir városa felett a Nimród dagi hegyén található Nimród erőd feltárása és
rekonstrukciója során megtalálták Nimród és felesége ENÉH fejének torzó szobormaradványát, továbbá Hunor és Magor fiakét is…

Számunkra a szenzáció azonban egy Nimród oroszlános kőtábla a naprendszer bolygóival, amely teljesen hasonlatos az esztergomi négyszer vágott oldalú sumér oroszlán képével…véletlen kizárva…
TÖRÖK KAPCSOLATOKKAL szerintem megszerezhetők a fényképek…
Ugye nem kell ecsetelnem a leletek jelentőségét, hiszen Ősapánk lépett elő a múlt legendás homályából…


Összefoglalóként annyit kell tudnunk Nimródról, a magyarok ősapjáról, hogy sumerban volt király, a kusok királyi törzséhez tartozott, emlékét megőrizték azok, kiket a szemita hordák évezredeken keresztül üldöztek, s ha nem tanulunk Nimród népének több, mint 4000 éves történetéből, mi is úgy járunk, minket is elpusztítanak!
A világban sokan ismerik a magyar nép eredetét, de nem hirdetik, a cél a sumer kultúra utolsó képviselőinek teljes elpusztítása.

Ezt igazolja az Árpád-házi királyok kihalása, Mátyás király megmérgezése, hogy a török, tatár mindig megállt az ország nyugati határánál, ezt igazolja Trianon és az, ami most történik velünk.
Sajnos az elbutított két táborra osztott nép nem veszi észre, hogy mikor védi az ellenséges, pusztító érdekeket. Magunk alatt vágjuk a fát, fel kéne ébredni és fel kéne kelni!

2013.03.15.Győr, Csilla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése