2012. november 21., szerda

JÓGA A MINDENNAPOKHOZ



A jóga


Kit mi vezérel, hogy eljusson odáig, hogy azon túl, hogy elmegy egy bemutató órára, elkötelezze magát az önmegismerés e módja mellett?
Én a személyes indíttatásomról és tapasztalataimról mesélek most azoknak, akik nyitottak és befogadóak a keleti filozófia e nagyszerű öröksége iránt.
Reflexológusként a tanulmányaim során találkoztam behatóbban a jógával sok-sok évvel ezelőtt. Mint kiderült, az elképzeléseimet e "módszerről" messze meghaladták a tapasztalataim. Első lépésként ott volt a vágy! Ezt úgy szimbolizáltam, hogy évek hosszú során át hűtőmágnes rögzített egy fotót egy mesésen szép nőről, aki könnyű fehér ruhában jógázik a tengerparton. Vonzott a nő gyönyörű alakja (emlékeztetve engem ifjú kori önmagam csodás alakjára), vonzott a tenger, a tengerpart homokja, és a NAP ragyogása! Tevékenységem kimerült abban, hogy igen, ilyen szeretnék lenni sok évtizedes koromban is, azaz szép, fiatal, energikus, bölcs és egészséges. Ezt követte a szándék! Elkezdtem olvasni többet a témáról és szívesen beszélgettem, illetve hallgattam azokat, akik művelik. Ez még mindig kevésnek bizonyult, egészen 4,5 évvel ezelőttig. Győrben élek, ahol egyszer csak a kezembe akadt egy szórólap. Ezen invitálást olvastam egy bemutató jógaórán való ingyenes részvételre. No! Megjött, itt van, megérkezett a hívás, amire vártam, gondoltam. Elmentem, megnéztem, meghallgattam, kipróbáltam és onnantól kezdve az enyém is! Olyan jógaoktatókkal találkoztam akkor, akik hitelesen közvetítik azt a tudást, amit a jóga nekem (gondolom sok más embertársamnak is) jelent. Azt kaptam és kapom, amit kerestem. Azóta a mindennapjaim szerves részét képezik az ott tanultak és heti 3 alkalommal részt veszek az órákon.

 


Ezen túl, természetesen terapeutaként tovább adom a betegeimnek a tapasztalataim, hogy növekedjen azon emberek száma, akik megértik és alkalmazzák ezt a rendszert. Azoknak, akik megértik a lényeget, hogy önmagunkért nem csak tenni kell, de érdemes is!



Rengeteg ismeretanyag van jelen a "piacon" a jógáról, annak több fajtájáról, de mind ez semmit nem jelent. Komolyan mondom. Annak, aki még soha nem ültetett és nevelt mondjuk, paradicsomot, fogalma nincs arról, hogy mi a paradicsom. Látott már, fogyasztott is, de az illata, a formája, a színe, az íze meg sem közelíti azt, amit maga termesztett. Féltő gonddal és odafigyeléssel várta a termést, ami már ott rejlett a palántában, sőt a magban. Mi, akik elkezdünk jógázni, ugyan ilyen magok vagyunk. A potenciális lehetőség bennünk van, hogy hamisítatlan "paradicsomokká" válhassunk. Tehát,olvashatunk bármennyit a témában addig, amíg nem alkalmazzuk a gyakorlatban fogalmunk sincs arról, hogy mekkora jelentősége van a testtartások hibátlan és rendszeres alkalmazásának.
Az első aranyszabály, amit megtanultam így hangzik:
                                                   1gramm gyakorlat = 1 tonna elmélet.
A második szabály a kitartás. Kitartás minden szempontból. Kitartani annyit jelent, hogy megtanulni a türelmet, részesévé válni az érés folyamatának. Elfogadni, hogy sok-sok gyakorlásra és időre van szükség a cél elérése érdekében. Kitartani, megtartani, fenntartani a testhelyzeteket a fokozatosság elvét követve egyre hosszabb és hosszabb időn át.
                        Kitartani önmagunkért, kitartani az Istenhez vezető úton.

A harmadik szabály a tudatosítás. Nem elég egy-egy gyakorlatot tökéletesen elvégezni. Annak a fizikai struktúránkra, a szellemünkre és az érzéseinkre kifejtett hatását tudatosítani kell. Miért van erre szükség? A megismeréshez.
Mit kell megismerni? Önmagunkat és ezáltal a mindenséget. Megismerni és tudatosítani a tényt, hogy minden mindennel összefügg. Tudatosítani azt, hogy melyik gyakorlat hogyan befolyásolja a testi és lelki egészségünket. Erre a témára később, bővebben kifejtve azt, visszatérek.
 
Amikor szabályokról beszélek és egyáltalán a jógáról, akkor a személyes élményeimet és a tapasztalásaimat osztom meg veletek. Ezeket csak én nevezem szabályoknak, ezek nem általános érvényű törvények, bár lehetnének is. Tény, hogy az itt elhangzottakat alkalmazva életünket szebbé és "hasznosabbá" tehetjük, tudatosan élhetünk, ami a hasznunkra válik.

A jóga célja és lényege

A jógáról elmondhatjuk, hogy itt a nyugati kultúrában is felkapott és elterjedt lett, de ez nem azonos azzal, hogy ismert. 
„Yogas-citta-vritti-nirodhah”, vagyis:
  „A jóga a tudat tevékenységének és szétszórtságának a megfékezése”.

A jóga tehát nem más, mint egy nagyon erős önfegyelmezés, önellenőrzés, a tudatunk keretek közé szorítása, a csapongó elme megfékezése, korlátozása.

A jóga szó szanszkrit eredetű, jelentése: egyesülés, fúzió, egybeolvadás, unió, egyesítés, ugyanakkor jelent igát, leigázást, elpusztítást, kiirtást is. 
 A módszer fennmaradását egy indiai bölcsnek Patanjali (Patandzsali) köszönhetjük, aki munkáját Yoga-Sutrája (Jóga Szútrák) címen megjelenő könyvében gyűjtötte össze. Ez a mű a jóga tanítását négy könyvben, összesen 195 aforizmába sűrítve adja elő.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése